vier-seizoenen-2016-1

vier-seizoenen-2016-2Afwisselend concert Allure en Entre Nous

Vier jaargetijden: van klassiek tot eigentijds

Zoals gebruikelijk is alles tot in de puntjes verzorgd bij het koor Allure. Een keurig programmaboekje, stijlvolle kleding, enkele kleurige attributen op de piano zetten meteen al de (positieve) toon.
Maar het draait natuurlijk om de zang en de muziek. En ook daar kan op deze zondagmiddag 30 oktober in de Protestantse kerk volop van genoten worden.
Een aardige opzet van het programma: de nummers zijn gezocht bij lente, zomer, herfst en winter. Bijzonder vind ik dat bij ieder blok de sfeer van het jaargetijde geproefd kan worden. Vrolijk bij het voorjaar, swingend in de zomer, verstild in het najaar en in het laatste gedeelte proef je de kou maar ook de gezelligheid van sneeuw en sledetochtjes.

De voorjaarsliederen klinken blij en opgewekt. In ‘Im Frühling’ dartelt de lente met hoge sprongen, de zoete stemmen van de sopranen voeren de toehoorders mee in een wervelende dans. De strakke leiding van dirigent en pianist Frank Hoebe zorgt voor een sterke eenheid. Swingen kunnen we met Saskia de Boer en het koor in ‘It’s raining, men’. Een tegenstelling is het fraai gezongen klassieke werk ‘Komm, holder Lenz’ uit Die Jahreszeiten van Haydn, een oproep om de snelle komst van de lente.
Tussen de gedeeltes door declameert Jeanet de Wit passende gedichten als overgang tussen de seizoenen. Het zomerse deel begint met het subtiel gezongen Summertime van Gershwin. Heel mooi! Het sterke pianospel van Frank speelt hierbij een grote rol evenals bij de nummers uit de musical Hair: Aquarius’ en ‘Let the sunshine in’. En warempel: de zon laat zich zien door de hoge ramen en zet een aantal koorleden in het licht!
Elke van den Elsen en Saskia de Boer soleren in het nummer ‘Happy days are here again’, de vreugde spat ervan af! Een contrast hiermee vormt het verstilde ‘Firefly’ en het ontroerende liefdeslied ‘Fields of gold’, beide mooi en ingetogen gezongen.
In ‘Last rose of summer’ schittert soliste Therése Kuin, prachtig begeleid door Frank. Ook in de andere ‘herfstnummers’ toont het koor haar hoge niveau. In ‘Autumn leaves’ hoor je de bladeren vallen en de zwevende cadans van de wind klinkt erin door. Melancholie ten top met het ontroerende refrein ‘miss you most of all, my darling, when the leaves start to fall’.
Na de pauze is het podium aan het Mandolineorkest Entre Nous onder leiding van Jan van Deursen. Zij starten hun aandeel met een Japans nummer over de herfst. De gitaren laten de eerste regendruppels horen, de bui komt eraan met een opzwepende wind, een klap onweer en steeds heftiger muziek. De sonore contrabas zorgt voor een dreigende ondertoon. Mooi gedaan! Boeiend zijn ook de vier delen van ‘Indian summer’ met een zeer melodieus begin, een vrolijk tweede deel, het derde deel met een bijzondere melodie en een langzaam wegstervend laatste stuk. Bij het volgende nummer wanen wij ons in Spanje. De gitaren en enkele mandolines brengen ons in de warme en opzwepende sfeer van het Spaanse zuiden. De andere mandolines vallen daarna heel rustig in, de muziek klinkt dan fijntjes en ingetogen.
Uitsmijter is het gezamenlijke nummer ‘Le printemps’. Voor de koorleden een bekend lied, ze zingen het dan ook met enthousiasme. De orkestleden begeleiden hen attent. Speels en vrolijk klinkt het, met fluiten en juichen tussendoor.
Schitterende liederen volgen, er wordt toegewerkt naar een hoogtepunt. De winterdag in Californian Dreaming, het glashelder gezongen ‘All on a cold winter’s night’ en ‘Blow, blow, thou winter wind’ met een mooie pianopartij.
Het sfeervolle concert wordt afgesloten met enkele goed in het gehoor liggende winterse liederen zoals Winter Wonderland.
Complimenten voor de zangeressen en de dirigent en natuurlijk ook voor Entre Nous voor deze verrassende en afwisselende muziekmiddag.

Ina Broekhuizen-Slot voor Dorpsblad Walhalla